“Hoe wij een ondernemer hebben geholpen bij het maken van nieuwe afspraken met een deel van zijn medewerkers”
Onze cliënt, een ondernemer, vroeg ons hem te adviseren bij het volgende. In zijn business was al enige tijd sprake van een fluctuatie in de vraag naar zijn producten. Het kwam regelmatig voor dat er de ene maand enorm veel vraag was, maar de volgende maand nagenoeg niet.
Vanwege deze ‘grilligheid’ wilde onze cliënt de mogelijkheden in kaart laten brengen om een deel van zijn personeel – zijn monteurs – op flexibele basis te laten werken. Onze cliënt kon deze monteurs niet, althans niet allemaal, in vaste dienst houden. Tegelijkertijd was het voor onze cliënt belangrijk dat hij de monteurs kon behouden voor de organisatie. Het was belangrijk dat het plaatsen van zijn producten door vakmensen werd gedaan.
Benieuwd hoe wij te werk gaan? Lees hierna dan de complete praktijkcase.
Onze aanpak
Samen met onze cliënt hebben wij alle mogelijkheden in kaart gebracht. Het bleek dat de monteurs begrip hadden voor de business van onze cliënt en bereid waren om hun werkzaamheden zo nodig op andere (flexibelere) basis te verrichten.
Zodoende kwamen wij uit op de mogelijkheid om de monteurs als zelfstandige zonder personeel (zzp’er) te laten werken voor onze cliënt. De monteurs hadden hier wel oren naar, maar wilden wel de ruimte hebben en houden om voor andere partijen werkzaamheden uit te voeren. Dat was voor onze cliënt in orde. Ook gelet op de aard van de door de monteurs verrichte werkzaamheden, en de andere omstandigheden, leek het ons mogelijk om de monteurs als zzp’er te laten werken.
Vervolgens hebben wij onze cliënt geholpen bij het opstellen van de met de monteurs te sluiten contracten, rekening houdend met de specifieke wensen van onze cliënt (en die van de monteurs).
De oplossing die wij voor onze cliënt hebben bereikt
Uiteindelijk heeft onze cliënt op basis van ons advies nieuwe afspraken kunnen maken met zijn monteurs. Aan de door onze cliënt gewenste flexibiliteit was voldaan, alsmede aan de wens van de monteurs om ook voor andere organisaties te kunnen werken.
Enkele details in deze praktijkcase zijn aangepast teneinde de vertrouwelijkheid van de kwestie en de privacy van de betrokken partijen te waarborgen.